Wat kun je doen om water bij het douchen te besparen, is de vraag aan de leerlingen van groep 8 van de Willinkschool in Bennebroek. ‘Waterbesparende douchekop gebruiken’, klinkt het. Een ander pakt het drastischer aan: ‘Koud douchen, dan wil je eerder stoppen’. Gelach in de klas.
De sfeer zit er goed in, bij deze speciale gastles over energie(verbruik). De les wordt verzorgd door Kim Boswijk van Groene Kapstok, een breed samenwerkingsverband in de gemeente Haarlemmermeer, met als doel leerlingen, ouders en scholen tot duurzaamheid te stimuleren. De Energieke Burger zocht de samenwerking op, om dit ook in de kernen van Bloemendaal te kunnen realiseren. Leerlingen van groepen 7 en 8 van de basisscholen in Bennebroek en Vogelenzang hebben de lessen inmiddels achter de rug.
Op de Willinkschool valt op dat de leerlingen al best veel weten over energie en duurzaamheid. Hun ouders zijn er ook mee bezig, want op de vraag wie thuis zonnepanelen op het dak heeft, steekt zo’n twee derde van de 27 leerlingen resoluut de vinger in de lucht.
De les bevat ook de nodige theorie. Wat is efficiënter, de vloer isoleren of het dak? Het dak, weten de meesten al. Want: warmte stijgt omhoog. Stukje natuurkunde.
Het tweede deel van de les is praktisch, en draait om de vraag: hoe word je een ‘energie hero’, een energieheld? De praktische oplossingen vliegen rond in de klas. Als je klaar bent met opladen van je telefoon, haal de stekker uit et stopcontact. Het lijkt een kleine besparing maar als 17 miljoen mensen dat doen is het opeens best veel. Of: een extra trui aan doen in plaats van de verwarming hoger te zetten.
Weten jullie wat een kruik is? vraagt Kim. Ook daarop veel geknik.
Staafmixer
Dan gaan ze in groepjes aan de slag, een deel maakt posters die tot besparingsacties oproepen, het andere deel bouwt een kartonnen maquette van een te verduurzamen huis. Met een apparaatje meten kinderen de temperatuur van het schoolgebouw, en proberen anderen het stroomverbruik van een staafmixer in kaart te brengen.
Na de presentatie van al het werk, krijgen de leerlingen een flyer mee met 10 ja/nee-vragen. De score die wordt behaald geeft aan in hoeverre de leerlingen en hun ouders thuis al energiebesparend bezig zijn. De score moet een week later worden ingeleverd op school en dan volgt een cadeautje voor deze energie-hero.
Licht uit
Na afloop van de les weet Siebe wel wat er nu thuis moet gebeuren: ‘Mijn moeder en zus laten op zolder vaak het licht aan. Dan doe ik dat uit.’
Giacomo: ‘Ikzelf ga thuis eerder een trui aan doen als ik het koud heb. En ik ga mijn familie zeggen dat ze niet langer dan 5 minuten mogen douchen. Want dat doen ze nu echt wel! En ik geef de flyers van de energie hero en van De Energieke Burger aan mijn moeder. Ze is docent, dan kan ze er zelf op school ook aandacht aan besteden’.
En zo worden de wijze lessen ook meegenomen naar huis.