Er zijn heel veel bedrijven die momenteel isolatie, zonnepanelen en warmtepompen aanbieden. Maar zijn ze allemaal betrouwbaar? De Autoriteit Consument en Markt maakt zich zorgen over het lage aantal meldingen van verkeerde voorlichting dit gebied.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het lijkt natuurlijk goed nieuws dat we weinig klachten krijgen over bedrijven die woningen isoleren. Helaas hebben we ook aanwijzingen dat er bedrijven zijn die zich niet aan de regels houden. Blijkbaar weten consumenten die daar slachtoffer van zijn de weg naar de ACM nog niet goed te vinden”.

Daarom roep ACM een oproep klachten te melden en biedt zelf een analyse aan van problemen die je als consument kunt tegenkomen: ‘Woningisolatie en de consument’.

Eén van de problemen waar consumenten mee te maken kunnen krijgen is misleiding, zegt ACM. Zo heeft de ACM in 2020 opgetreden tegen een isolatiebedrijf omdat het bedrijf beweerde dat consumenten met spouwmuurisolatie van het bedrijf 30 tot 50% konden besparen op hun energierekening. Consumenten die hun spouwmuur door het bedrijf lieten isoleren bespaarden echter hooguit 30% op hun energierekening. Daarom heeft de ACM het bedrijf de informatie op de website aan laten passen.
Misleiding: warmtepomp

De Energieke Burger is blij met deze oproep van de ACM, want misleidende en onjuiste informatie is niet de manier om woningeigenaren enthousiast te maken voor verduurzaming.

Je kunt als woningeigenaar al op het verkeerde been worden gezet puur door gebrek aan informatie. Een actueel voorbeeld is de (hybride) warmtepomp.
Te vaak wordt er niet bij verteld dat je voor de aanschaf van zo’n pomp EERST je woning tot een bepaald niveau moet laten isoleren. Doe je dat niet dan zal een fikse elektriciteitsrekening het gevolg zijn.
Dat zijn zaken waar de Energieke Burger erg alert op is.

Dus, heb je vragen over isolatie etc, stel ze aan onze energiecoaches. Zij geven onafhankelijk advies over de stappen die bij jouw woning passen. Maak een gratis afspraak